بازرسی چشمی جوش(VT)

جهت دریافت مباحث مفید در بازرسی جوش عضو کانال زیر شوید: @bazresjoosh

بازرسی چشمی جوش(VT)

جهت کنترل کیفیت محصولات،از بازرسی چشمی جوش به عنوان اولین تست و یا در بعضی موارد به عنوان تنها روش سنجش بازرسی ،استفاده می شود.اگر آزمون چشمی جوش بطور مناسب انجام شود،روش ارزشمندی می تواند واقع گردد.همچنین جهت پیدا کردن محل عیوب سطحی، بازرسی چشمی جوش(VT) می تواند  بکار گرفته شود.

آبازرسی چشمی جوش(VT) روشی برای شناسایی نواقص و عیوب سطحی می باشد.بنابراین هر برنامه کنترل کیفیت که شامل بازرسی چشمی می باشد،باید شامل یک سری آزمایشات متوالی انجام شده در طول تمام مراحل کاری در ساخت باشد. کشف و تعمیر این عیوب در زمان فوق،کاهش هزینه قابل توجهی را در بر خواهد داشت.

همچنین نشان داده شده است بسیاری از عیوبی که بعدها با روشهای تست پیشرفته تری کشف می شوند،با روش بازرسی چشمی جوش(VT) قبل،حین و بعد از جوشکاری به راحتی قابل کشف می باشند.

بازرسی چشمی یا VT معمول ترین نوع تست های غیر مخرب ndt است. این روش ساده دارای کاربرد آسان و سریع میباشد و معمولا با هزینه فوق العاده پایین انجام می شود هر چند که یک قطعه توسط روش های دیگر NDT تست شود، یک بازرسی چشمی جوش(VT) باید روی قطعه انجام شود. یک بازرسی چشمی ساده در روی قطعه می تواند عیوب سطحی بزرگ را شناسایی کرده و بلافاصله قطعه را رد کند و در زمان و هزینه صرفه جویی کند، در غیر این صورت با صرف هزینه و زمان زیاد و با روش های پیچیده تر این نتیجه بدست آید.

اولین و ارزان‌ترین روش در بین چندین روش آزمون‌های  ،بازرسی چشمی جوش(VT)است. در این روش چشم کار اصلی را انجام می‌دهد اما البتهابزارهایی ساده مانند آینه و ذره‌بین یا پیچیده مانند انواع دوربین‌ها نیز در این روش به کمک چشم می‌آیند.

وقتی قطعه‌ای را برای کنترل به شما می‌دهند اولین کاری که می‌کنید نگاه کردن به آن است. شما با نگاه کردن به آن، آن را بازرسی می‌کنید و درواقع این همان بازرسی چشمی و یکی از روش‌های  ndt است.

آزمون غیر مخرب (Nondestructive testing – NDT) روند بازرسی، آزمایش، و یا ارزیابی مواد، قطعات و یا مجموعه‌های مونتاژی است تا ناپیوستگی یا تفاوت در ویژگی‌های قطعات را بدون تخریب آن‌ها را بتوان تشخیص داد. به‌عبارت‌دیگر، بعد از بازرسی یا آزمون کامل قطعه هنوز هم می‌توان از آن استفاده کرد.

بازرسی چشمی شایع‌ترین و اولین روش  در آزمون‌های غیر مخرب  ndt در صنعت است. از آنجا که در اکثر روش‌های غیر مخرب نیاز است که اپراتور به سطح قطعه نگاه کند، بازرسی چشمی عملاً در روش‌های دیگر نیز وجود دارد.

همان‌طور که از نام بازرسی چشمی جوش(VT) مشخص است، بازرسی چشمی شامل مشاهدات بصری از سطح یک قطعه مورد تست است تا ارزیابی شود که آیا  عیب در سطح آن وجود دارد . بازرسی چشمی جوش(VT) ممکن است با مشاهده مستقیم و چشم غیرمسلح باشد و یا ممکن است با استفاده از ابزارهای نوری مانند ذره بین، آینه، دوربین‌هایآندوسکوپی (دوربین‌های کوچکی که به انتهای یک سامانه مانند خرطوم وصل است و در مشاهده جاهایی که در دید نیست کمک می‌کند)، CCD ها و سیستم‌هایمشاهده به کمک کامپیوتر (مشاهده از راه دور) انجام گیرد. معایبی که با روش بازرسی چشمی قابل‌کنترل است شامل خوردگی، انحراف هندسی قطعات، آسیب‌های فیزیکی و ترک است و اما تنها برخی از ناپیوستگی‌ها توسط بازرسی چشمی قابل شناسایی است و هیچ‌گاه با این روش نمی‌توان اطمینان داشت که تمام ناپیوستگی‌ها کشفشده‌اند.

لینک منبع

آموزشگاه ایجوش

آموزشگاه ایجوش فعال در زمینه های آموزشی دوره های بازرسی فنی و تست های غیر مخرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *